Saturday, November 12, 2016

3P: Profil, Pelan dan Produk Shaklee, sebuah Kompeni Hebat

Hari ni kita nak belajar sedikit tentang 3P: PROFIL, PELAN dan PRODUK  sebuah kompeni hebat bernama Shaklee. 

Ini  3P bukan calang2 kompeni. Kompeni dan kesemua produknya diasas dan dihasilkan oleh Dr Forrest C Shaklee. aaa nampak tak jejaka tampan kat bawah ni? itulah Dr Shaklee di masa mudanya. hensem kan? 


gambar ni diambil pada awal kemunculan beliau. pada ketika beliau menghasilkan vitamin shaklee yang pertama 101 yang dulu. aaa 101 tahun tau umur formulasi vitamin tu dan ianya masih ada dijual sampai sekarang. 


aaa itulah rupa vitamin pertama shaklee yang dinamakan VITALEA, singkatan daripada perkataan Vitalized Minerals. aaa 101 tahun dahulu shaklee dah hasilkan multivitamin. tapi.. time tu, Dr Shaklee masih belum bukak kompeni lagi. kompeni Shaklee ni hanya ditubuhkan untuk mula jual vitamin shaklee 41 tahun kemudian.

Apa? lepas 41 tahun baru nak bukak kompeni? kenapa?

well, Dr Shaklee ni ada falsafah dia. dia menekankan bahawa produk yang dia jual adalah PRODUK BERKESAN dan SENTIASA SELAMAT UNTUK MANUSIA. jadi, setelah 41 tahun VITALEA dimakan dan TERBUKTI pemakannya SELAMAT tanpa ada keracunan atau kerosakan pada hati dan buah pinggang, barulah Dr Shaklee tubuhkan syarikat network marketing pertama di dunia untuk pasarkan produk Shaklee.



maka wujudlah Kompeni Shaklee pada 1956. kompeni yang mengasaskan pemasaran secara network pertama di dunia dan setakat ni takde kompeni lain yang setanding. buktinya ia dah bertahan 60 tahun di dunia dan lebih 20 tahun di Malaysia dan tak pernah sekalipun gagal atau lewat untuk membayar bonus kepada agen-agen dia di seluruh pelosok dunia.


selain daripada vitamin, produk terawal shaklee adalah pembersih organik BASIC H. pembersih ni terhasil daripada hasil pembuatan vitamin yang seperti semua sedia maklum, pembuatannya juga secara organik. tanpa tambahan mahupun intervensi bahan kimia berbahaya.

Sehingga ke hari ini, Shaklee masih kekal dengan Vitamin dan produk pembersih sebagai produk utama, dan turut memperkenalkan skin care serta water filter sebagai produk sampingan.

ok, cukup dulu setakat ni 3P: Profil, Pelan dan Produk sebuah Kompeni Hebat.. nanti saya akan sambung lagi di kemudian hari. ni nak ke kedai beli bateri 3A dulu hihi.. saya tinggalkan andavdengan kata² hikmah Dr Shaklee



karmila karim
019 981 9196

No comments:

Post a Comment