Monday, February 5, 2018

7 Cara Hilangkan Jerawat

Apa itu Jerawat

Jerawat ni adalah masalah umum, masalah biasa, yang mana sebahagian besar manusia di seluruh pelusuk alam pernah mengalaminya.


     Ada beberapa bahagian pada tubuh yang biasa ditumbuhi Jerawat dan yang paling umum adalah wajah. Selain timbulnya gejala-gejala seperti kulit berminyak dan munculnya bintik-bintik, kadang-kadang Jerawat juga menyebabkan kulit terasa panas dan sakit ketika disentuh.  

--------------------------------------------------

Jenis-jenis Jerawat


Terdapat beberapa jenis Jerawat. Yang paling ringan adalah whiteheads sehinggalah kepada jenis yang kronik yang mana akan meninggalkan bekas luka.

  • Whiteheads

Kebanyakan daripada kita mempunyai masalah Jerawat jenis ini. Ia biasanya terjadi apabila sebahagian pori kulit tersumbat dengan sebum (minyak), bakteria dan sel-sel kulit mati yang menyebabkan paparan putih ini muncul di atas permukaan kulit muka anda.

  • Blackheads

Jerawat ini pula adalah adik-beradik kepada whiteheads juga cuma berlainan warna. Warna hitam itu bukan disebabkan oleh kotoran tetapi disebabkan oleh pigmen kulit-melanin yang bertindak balas dengan oksigen di udara.

  • Papul

Jerawat jenis ini merupakan sejenis radang kulit dan ia kelihatan seperti benjolan lembut yang kemerah-merahan.

  • Pustul

Jerawat jenis pustul kelihatan seperti bintik merah yang meradang dan muncul sebagai bintik merah dengan pusat putih atau kuning (bernanah).

  • Nodul

Ini adalah sejenis Jerawat yang kronik jika tidak dirawat dari awal kerana ia terdiri daripada benjolan keras di bawah permukaan kulit dan lebih besar. Ia juga sangat menyakitkan dan kadang-kadang ia muncul agak lama selama berbulan-bulan. Jerawat ini yang menjadi penyumbang kepada parut berlubang dan trauma yang teruk serta luka pada permukaan kulit.

     Jika ia tidak dirawat dengan betul, nodul Jerawat akan terbentuk semula walaupun ia sudah kecut sebelum itu. Tambahan lagi, apabila ruang radang adalah lebih besar, maka lebih mudah untuk membentuk nanah dan akan meninggalkan parut Jerawat jika tidak dirawat atau tidak menggunakan ubat yang sesuai.

--------------------------------------------------

Faktor Penyebab Jerawat

Jerawat akan muncul tidak kira usia berapa pun, namun perubahan kadar hormon selama fasa baligh adalah faktor yang kerap dikaitkan sebagai penyebab-penyebabnya. Perubahan hormon tersebut akan berkait kepada kelenjar penghasil minyak atau sebum yang letaknya di folikel rambut pada kulit.


     Peningkatan aktiviti kelenjar ini akan menyebabkan penghasilan sebum pada wajah bertambah. Tompokan sebum yang terhasil ini akan bergabung dengan kotoran dan sel kulit yang mati, yang mana kemudiannya akan menyumbat liang pori.


     Pada saat liang pori tersumbat dan dengan banyaknya tompokan sebum pada permukaan kulit, bakteria Propionobacterium acnes berkembang dengan cepat. Bakteria inilah merupakan bakteria penyebab Jerawat

     Propionobacterium acnes melepaskan toksik yang akan mengiritasi kulit. Kesan daripada iritasi inilah yang menyebabkan kulit memerah dan membengkak, di samping menyebabkan timbulnya nanah di bawah kulit.


     Lapisan dalam folikel rambut juga akan menebal akibat perubahan kadar hormon dan menyebabkan tersumbatnya liang pori kulit. Penyumbatan liang pori ini tidak akan hilang meskipun kulit telah dibersihkan.

     Selain pada masa baligh, Jerawat juga dialami para wanita akibat perubahan hormon yang terjadi selama tempoh menstruasi dan masa kehamilan. 

     Jerawat juga diketahui disebabkan oleh faktor keturunan. Kemungkinan besar seseorang akan memiliki jerawat jika kedua orang tua berjerawat juga.

--------------------------------------------------

7 Cara Hilangkan Jerawat

1. Pakai krim atau gel anti-jerawat jika Jerawat tersebut baru muncul. Ini dapat membantu  mengecut dan menghilangkan kesan Jerawat. Namun, bukan semua orang sesuai dengan cara ini. Tiada masalah bagi anda yang sudah biasa memakai krim. Hal ini kerana ada juga antara anda yang mengalami alahan kulit jika memakai sesuatu krim di muka.

2. Makan lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan. Hal ini kerana Jerawat juga muncul disebabkan oleh cara pemakanan anda. Lebih baik anda jaga cara pemakanan anda. Kurangkan makanan yang berminyak. 


3. Mencuci muka dengan bersih setiap hari. Bagi wanita yang selalu memakai mekap yang tebal, mohon cuci dengan bersih sebelum tidur. Pastikan anda mencuci muka dua atau tiga kali sehari untuk membuang segala kotoran serta membersih dan membuka liang pori yang tersumbat di muka. Perlu diingatkan, anda perlu menggunakan pencuci muka yang sesuai dengan kulit muka anda. Contoh : jika kulit anda berminyak, maka carilah pencuci yang khusus untuk membersihkan minyak di muka dan dapat mengurangkan Jerawat juga.

4. Jangan selalu sentuh muka atau memicit Jerawat! Ramai yang gatal tangan dan ramai juga yang tidak mencuci tangan selepas melakukan sesuatu. Ini yang menjadi punca Jerawat membiak dan meninggalkan parut jika anda memicitnya. Ini adalah penting kerana tangan kita ada banyak kuman yang tersembunyi yang akan mengganggu kulit wajah kita. Sebaiknya, pastikan anda mencuci tangan sebelum dan selepas melakukan apa-apa aktiviti.

5. Pergi ke klinik Dermatologi jika keadaan kulit muka dan Jerawat anda semakin teruk. Doktor pakar kulit dapat membantu anda dengan memberi ubat yang sesuai untuk baik pulih keadaan kulit wajah anda. Walaupun kos agak mahal tetapi selamat untuk anda dapat kulit yang sihat.

6. Pilih produk kecantikan yang berkualiti dan mengandungi bahan semula jadi seperti Set Hilangkan Jerawat Shaklee. Jangan pilih yang murah atau yang mengandungi bahan terlarang seperti merkuri dan sebagainya. Ramai antara anda yang merana akibat tersalah memilih produk. Nak cantik cepat tetapi tidak fikir kesannya pada masa hadapan, meranalah hidup anda kelak. Nak pulihkan semula kulit muka akibat Jerawat dan parut akan mengambil masa yang lama tau. Jadi, berfikirlah dengan bijak.

--------------------------------------------------

Set Hilangkan Jerawat Shaklee

Set Hilangkan Jerawat Shaklee ini terdiri daripada lima produk iaitu ESP, Vitamin C, Vitamin E, Collagen Powder dab GLA complex.

  • ESP
ESP atau Energizing Soy Protein adalah sumber protein yang berkualiti. Protein penting untuk merawat Jerawat dan kulit kerana protein merupakan bahan untuk membina sel-sel baru. Jika protein berkualiti yang dibekalkan maka sel baru yang terbentuk adalah lebih sihat. 

  • VITAMIN C
Sustained Released Vitamin C juga bahan yang penting untuk merawat Jerawat dan parut-parut pada kulit. Bukan sahaja ia membantu untuk menggalakkan badan menghasilkan kolagen semulajadi, Vitamin C membantu untuk meningkatkan imuniti dan sistem pertahanan badan. Oleh itu, badan menjadi lebih tahan kepada serangan bakteria dan virus.

  • VITAMIN E
Vitamin E dapat merawat Jerawat dan kulit kering dengan membantu melancarkan penghasilan sebum. Namun, Vitamin E tidak sesuai untuk anda yang mempunyai kulit jenis berminyak kerana ia akan menjadikan kulit anda lebih berminyak. 

  • COLLAGEN POWDER
Collagen Powder dapat membantu menggalakkan penghasilan kolagen semulajadi oleh badan. Sumbernya yang asli dan bebas toksik berat sangatlah penting untuk merawat Jerawat dan kulit anda.

  • GLA COMPLEX
GLA Complex membantu menaikkan seri wajah dan menggebukan kulit. Ia membantu menyeimbangkan penghasilan hormon, mencantikkan kulit dan membantu menghilangkan Jerawat.

--------------------------------------------------


Boleh hubungi saya, Karmila Karim untuk konsultasi dan sebarang pertanyaan berkenaan artikel di atas :) Insyaallah kami akan usaha untuk membantu.

Tempahan direct dengan Shaklee HQ: 03-5622 3188 menggunakan Shaklee ID: 1202482

Hubungi kami: 019 981 9196 SMS, Whatsapp, Telegram.
COD: Seluruh Malaysia
Poslaju: Seluruh Malaysia

Terima kasih dan salam sayang 🙂

Monday, August 14, 2017

Alfalfa Complex Shaklee Tumbuhan 1001 Khasiat Klorofil

Saya nak perkenalkan antara signature produk Shaklee iaitu ALFALFA COMPLEX SHAKLEE. Bahan utama produk ini adalah ALFALFA, Raja Segala Tumbuhan - Medicago Sativa. Walaupun banyak produk ALFALFA di pasaran tapi still ALFALFA COMPLEX SHAKLEE ni sangat berbeza. Ni saya citer sikit dalam entry ni.
Kalau Durian dikenali sebagai Raja Buah kerana ciri2 buahnya juga menunjukkan bahawa dirinya adalah raja. Tapi bila kita tengok kepada ALFALFA, kita tak nampak bahawa ianya adalah raja segala tumbuhan. ALFALFA ni merupakan sejenis pokok herba yang renek dan daunnya juga kecil. Tang mana yang raja tu? 

Well, tumbuhan renek bewarna hijau bernama ALFALFA ini adalah raja segala tumbuhan bukan kerana fizikalnya tetapi kerana khasiatnya yang beribu2 tu. Sesuai dengan namanya iaitu ALFALFA yang diambil daripada bahasa arab Alf Alf yang membawa maksud seribu ribu. Dalam bahasa latin tu pun maksudnya adalah tumbuhan yang mengandungi properties ubatan.


Aaa daun ALFALFA yang matang mengandungi kandungan klorofil dan mineral yang sangat tinggi. Semakin tua daunnya, semakin hijau warnanya, maka semakin tinggilah khasiatnya.


Pokok renek ALFALFA ni mempunyai akar yang sangat panjang. Akar ALFALFA ni menjalar nuuu sampai 20 kaki ke dalam tanah. Aaa kalau nak tahu, tanah kita ni mengandungi garam mineral yang sangat banyak dan setiap mineral itu adalah berbeza2 mengikut kedalaman tanah. Jadi, lebih banyak mineral tanah yang dapat diserap oleh akar ALFALFA dan terus disimpan di dalam daunnya berbanding dengan tumbuhan2 lain yang tumbuh tinggi dengan akar yang pendek. 

Nak tahu tak apa KELEBIHAN atau PERBEZAAN ALFALFA COMPLEX SHAKLEE berbanding produk Alfalfa yang lain di pasaran?


  • Proses penanaman bermula dengan pemilihan baka yang sangat ketat.
  • Ditanam di kawasan paling subur dengan udara tidak tercemar di California.
  • Ditanam dengan tiada langsung penggunaan racun perosak, pesticide, herbicide mahupun racun kimia.
  • Hanya daun Alfalfa yang matang sahaja dituai iaitu daun yang berusia cukup dua tahun.
  • Daun itu disaring lagi dan hanya daun yang sihat sahaja dipilih dan digunakan kerana ini adalah bahagian daun yang paling berkhasiat.
  • Proses pengeringan melakui kaedah alami iaitu pengeringan angin dan cahaya matahari tanpa sebarang campur tangan kimia.
  • Diuji secara klinikal dengan kos yang menelan belanja hampir RM 1billion untuk memastikan mutu, keberkesanan, kualiti, dan kualiti unggul.

Aaa tengok, betapa tingginya tahap kualiti dan penghasilan produk Shaklee ni.



Meh saya senaraikan pula antara KEBAIKAN ALFALFA yang telah direkodkan dalam sejarah penggunaan tumbuhan ini.

  1. Kaya Klorofil
  2. Kaya dengan segala nutrisi yang diperlukan oleh tubih termasuk kalsium dan protein.
  3. Merupakan sumber VITAMIN K
  4. Daunnya paling kaya dengan 300 zat dan mineral penting terutamanya bioflavanoids yang jarang diperolehi daripada tumbuhan lain 
  5. Bersifat alkali maka ia dapat menaikkan pH darah dan menjadikan badan kita kurang acidic.
  6. Berupaya menarik racun logam berat keluar daripada darah.
  7. Detox usus, darah dan logam berat daripada otak (dengan bimbingan pengambilan yang betul).
  8. Menurunkan kadar gula dalam darah.
  9. Membantutkan pertumbuhan parasit dalam darah dan usus.
  10. Membunuh parasit punca keputihan iaitu yis/yeast/candida.
  11. Mengurangkan alergi dan alahan.
  12. Mengurangkan kejadian gatal-gatal termasuk urticaria / hives / gegata / kelompok garam.
  13. Menghilangkan resdung.
  14. Mengurangkan asthma.
  15. Membantu pembekuan darah yang sihat dan normal.
  16. Membantu atasi masalah pembekuan darah seperti thrombocytopenic purpura.
  17. Membanti memerangkap lemak dan kolesterol.
  18. Membantu melawaskan kencing.
  19. Menghilangkan bengkak air seluruh badan.
  20. Mengeluarkan angin dari perut dan usus.

Selain daripada tu, ALFALFA ni jugak merupakan sumber serat yang tinggi. So, kalau jenis yang tak berapa suka minum air masak, memang akan merana bila makan ALFALFA sebab seratnya yang tinggi akan menyebabkan badan akan lebih cepat dehydrated, najis pun jadik keras. 

Tapikan, ada 2 jenis orang yang tak boleh makan ALFALFA COMPLEX SHAKLEE ni.

Orang yang tak boleh makan ALFALFA COMPLEX SHAKLEE yang pertama

Orang2 yang ada penyakit auto immune pun sangat tidak digalakkan makan Alfalfa kerana ia akan menjadikan auto immune badan lebih sensitif. Semakin galak pulak sistem auto immune badan melawan organ2 dan sistem badan sendiri. Oh no, tak mau begitu ya.

Orang yang tak boleh makan ALFALFA COMPLEX SHAKLEE yang kedua

Orang2 yang ada penyakit ketumbuhan kewanitaan juga dilarang sama sekali untuk makan Alfalfa. Sila jauhi tumbuhan ini kerana ia mengandungi phytoestrogen. aaa hormon macam badan manusia tu.


Tapi kalau anda takdek masalah2 di atas, bolehlah mencuba ALFALFA COMPLEX SHAKLEE kerana khasiatnya yang beribu ribu ni. Harganya pun berpatutan. Berbaloi dengan KHASIAT DAN KEBAIKAN ALFALFA yang diberikan.

  • Botol kecil (330 tablets) RM 60.95
  • botol besar (700 tablets) RM108.65

Aaa belilah daripada Pengedar Shaklee Temerloh ni ataupun mana2 pengedar yang ada tanda #SuperStarzFamily. Insya Allah kami akan bantu ada sehabis baik lagik2 dengan adanya doktor dan pakar yang telah terlibat dalam bidang nutrisi dan juga Shaklee selama lebih 20 tahun.

aaa ilmu baru untuk anda kan? semoga bermanfaat untuk semua 😁

#BuildByMe #PengedarShakleeTemerloh with
#SuperStarzFamily #Alfalfa